Kwaliteitszorg is een organisatieopdracht; kwaliteitsontwikkeling een persoonlijke opgave. Wij staan voor het tweede, waarin Goed Werk een kern vormt. ‘Goed’ als in het goed doen, het goede doen en op zo’n manier dat het iedereen energie geeft. Het muzisch, creatief makerschap wakkert die energie aan.
In het mbo heersen verschillende kwaliteitsculturen. Sommigen zijn meer systemisch en procedureel, waarbij kwaliteit een eigenstandig doel lijkt. Wij staan voor kwaliteitsontwikkeling als middel tot Goed Werk en Goed Onderwijs. Daarin willen individuen en teams zich afvragen hoe zij hun werk kwalitatief beter kunnen maken. Wat zij daarin zelf kunnen doen en wat zij nodig hebben van anderen. Waarin de PDCA-cyclus voor je werkt, door je investering en opbrengst te monitoren en successen te vieren. En waar de IMWR-cirkel van Inspireren, Mobiliseren, Waarderen en Reflecteren minstens zo belangrijk is.
We hanteren een ontwikkelingsgerichte benadering om het frame te vinden waarin Goed Werk mogelijk is. Het gebruik van beschikbare kennis en werkwijzen combineren we met het persoonlijk maken van kwaliteitsontwikkeling. Deze aanpak, met creatieve wendingen, helpt scholen bij het verder ontwikkelen van een kwaliteitscultuur waar:
Student in Beeld – Op reis naar een kwaliteitscultuur vanuit de dialoog
Rijn IJssel, CIOS Arnhem en Onderwijs124 (2024)
Kwaliteitsontwikkeling van Practoraten: voorstel voor een waarderende reviewmethodiek
Daan Andriessen, Andrea Klaeijsen en Pieter Baay (2023)
Eigenaarschap voor kwaliteit in teams
Onderwijs124 & Stichting Kwaliteitsnetwerk mbo (2023)
Zienswijze & projectoverzicht rondom Muzisch Makerschap en Goed Werk
Bart van Rosmalen (2021)
We houden je op de hoogte van onze ontwikkelingen