Leernetwerk praktijkinnovatie mbo

“Er zijn veel mensen die een dag kunnen begeleiden, maar jullie begeleiding, werkvormen en reflecties zijn ècht uniek.”

  1. Wat was jullie motivatie voor deelname destijds?

Iedere deelnemer heeft een eigen verhaal. Dit zijn er drie:

  • Ik wilde inzichten krijgen hoe om te gaan met (hiërarchische) weerstand en hoe ik dan groen kan blijven. Groen als neon met nieuwe plannen en wilde ideeën, of donkergroen waarin ik met de juiste kennis en argumenten kan overtuigen zonder dat ik me daarin bedreigd of kleiner voel. Stéphanie Reijntjens – Boons, programmaleider, Firda
  • Ik wilde mij graag ontwikkelen in mijn rol als procesbegeleider in veranderingen. Het leernetwerk kon mijn handelingsrepertoire ontwikkelen hoe over allerlei grenzen heen te werken en te leren welke rol en invloed ik daarin heb. Ook zocht ik naar manieren hoe je systematischer kunt leren van opgedane inzichten, pilots, fouten, good practices etc. Mariska Koopmans, onderwijsontwikkelaar, ROC Nijmegen
  • Ik zocht een intervisie groep met de juiste diepgang, juiste reflectie en juiste expertise aan tafel om elkaar te inspireren en te laten groeien. Van en met elkaar leren op inhoud en persoonlijke ontwikkeling. Nicole Theunissen – Boot, stafhoofd Strategie & Onderwijsbeleid, VISTA College
  1. Wat heeft het Leernetwerk je opgeleverd?
  • ‘Het leernetwerk gaf mij handvatten om vragen te stellen in een veranderproces en die een plek te geven.’ Helle Vermeij, programmaleider, Nova College
  • ‘Ik ben gegroeid in mijn rol als teamleider: van ondersteunend naar meer leidend, waarin ik scherper heb gekregen waar ik voor sta.’ Renee van Eijl, teamleider mbo, OCW
  • ‘Het muzisch perspectief heb ik volledig omarmd om te reflecteren en onderzoekend te werken.’ Mariska Koopmans, onderwijsontwikkelaar, ROC Nijmegen
  1. Wat is kenmerkend aan het Leernetwerk en aan Onderwijs124?
  • Er zijn veel mensen die een dag kunnen begeleiden, maar jullie begeleiding, jullie werkvormen en de manier waarop jullie reflecteren en terug geven, is ècht uniek. Marieke Gierveld, programmamanager, Deltion
  • Waar inhoud vaak uitsluitend werkt, vond ik de focus op het proces juist verbindend.’ Jorick Scheerens, programmadirecteur Stichting Practoraten
  • Al die ervaren collega’s in het leernetwerk: zo groot en veelzijdig is het mbo. Renee van Eijl, teamleider mbo, OCW
  1. Wat is de doorwerking van je deelname?
  • ‘Ik gebruik varianten van jullie werkvormen nu in alle teamdagen, werksessies en andere bijeenkomsten.’ Laura Bus, onderwijskundige & programmacoördinator, Aeres
  • ‘Al jullie creatieve werkvormen bleken voeding voor mijn wortels. Ik heb meer mentale ruimte door en voor creativiteit.’ Gerdien van den Brink, projectleider, Deltion
  • ‘Ik werd me bewust van mijn eigenheid en durf die meer in te zetten.’ Joseline Jacobs, onderwijsmanager, KW1C
  • ‘Ik leer te vertrouwen op gevoel en toeval. Niet alles hoeft meer vooraf helder te zijn.’ Pascal van de Kaa, senior adviseur onderwijsvernieuwing, ROC van Amsterdam
Scroll to top