Dialogische Kwaliteitscultuur

“Onderwijs124 bracht ons het besef dat de meerwaarde van de cultuurverandering ligt in het goede gesprek met elkaar en de studenten.”

Sjoerd Bloemberg, manager bij Rijn IJssel

 

  1. Wat wilden jullie destijds anders? Wat was jullie ‘uitdaging’?

Er heerste een verharde cultuur bij CIOS Arnhem, bij mensen onderling en richting studenten. Ik ervaarde een cultuur waarbij de prestatie belangrijker was dan het proces van een student (en docent). Het raakte mijn pedagogische hart. Kenden wij de studenten en hun onderwijsbehoeften wel? En wisten wij wie de mens achter de student is? Ik deelde mijn ervaring met collega’s en een grotere groep had hetzelfde gevoel, maar durfde zich nauwelijks uit te spreken. Tijd voor verandering: project ‘Student in Beeld’ was geboren.

In de eerste projectfase bleven we in cirkels praten. We kwamen niet verder, het werd onvoldoende concreet. We zochten vreemde ogen om ons te inspireren en begeleiden. Onderwijs124 werd toegevoegd aan de werkgroep.

 

  1. Wat heeft de samenwerking met 124 opgeleverd? Wat was de opbrengst?

De samenwerking bleek een vliegwiel. Onderwijs124 bracht ons andere werkvormen en het besef dat het goede gesprek met elkaar en de studenten uiteindelijk de meerwaarde van de cultuurverandering is.

Vier jaar en heel veel gesprekken later, mogen we zeggen dat er een andere wind waait. Concreet hebben we nu een aannamebeleid dat meer gericht is op het pedagogische aspect. Het besef bij nagenoeg alle docenten is ingedaald dat het proces, het echte contact met de studenten en het goede gesprek met alle betrokkenen zoveel meer waard is en dat het de sfeer met elkaar verbetert.

De publicatie ‘Student in Beeld’ beschrijft onze reis en is een goed naslagwerk om het vervolg van de cultuurverandering in goede banen te leiden.

 

  1. Wat vond je kenmerkend voor de samenwerking? Wat is uniek voor O-124?

De betrokkenheid van de mensen binnen Onderwijs124. En op sommige momenten het volhardende. Soms was dat nodig om ons bij de les te houden. Als er binnen onze organisatie werd afgeweken van de gezamenlijke afspraken of als collega’s soms niet thuisgaven, dan werd hierop geacteerd door de regie weer terug te pakken.    

De creativiteit van de mensen van 124 hielp ons om het gesprek met de studenten anders te voeren.

 

  1. Wat ebt nog na van het traject met 124? Wat is de doorwerking?

De ingezette cultuurverandering wordt nu bestendigd. Waar het eerst over cultuur en gedrag ging, wordt het nu ook zichtbaar in het onderwijs. Een onderwijsvernieuwing staat in de steigers, te beginnen bij het eerste leerjaar van CIOS. Met oog voor het proces en met andere instrumenten, zodat de student meer eigen regie kan pakken over zijn ontwikkeling. Dit wordt de komende jaren doorgezet in de hogere leerjaren. Kortom, samen met Onderwijs124 hebben we ons ontwikkeld richting een dialogische kwaliteitscultuur en andere pedagogische aanpak. Daar zijn we trots op!

 

Scroll to top