Interlevensbeschouwelijk onderwijs

“Als je eenmaal voor Onderwijs124 kiest, raak je verslaafd aan de samenwerking.”

Stéphanie Reijntjens, projectleider bij Firda

  1. Wat wilden jullie destijds anders? Wat was jullie ‘uitdaging’?

Onze uitdaging was om in onze nieuwe school een nieuw begrip te omarmen. In het fusietraject hadden we een nieuwe term bedacht: “Wij zijn de eerste school met een interlevensbeschouwelijk karakter”. We vonden dat urgent en trokken een grote broek aan. Maar het begrip had nog geen lading, geen geschiedenis. Ik stond als projectleider voor de zoektocht naar een nieuw concept én voor een verandering van cultuur en identiteit.

 

  1. Wat heeft de samenwerking met 124 opgeleverd? Wat was de opbrengst?

Samen met Onderwijs124 hebben we gewerkt aan de inhoud en de cultuur. Het begrip ‘interlevensbeschouwelijk karakter’ kreeg lading en betekenis, door de gesprekken met mensen uit alle lagen van onze organisatie. Langzamerhand maakte de allergische reactie plaats voor nieuwsgierigheid en enthousiasme. We hebben allerlei praktische tools, zoals ontwerpprincipes, teamtrainingen, ontmoetingskaartjes en een meerjarig beleidsplan dat de route langs het CvB heeft gemaakt. We kunnen vooruit en hebben een grotere achterban!

Het heeft mij als projectleider opgeleverd dat ik nu positie heb in de organisatie. Ik ben zichtbaar en vindbaar. Deels door de producten, maar ook door een ontwikkeling van mijn leiderschap. Jullie hebben me het zelfvertrouwen en leiderschap helpen ontwikkelen, waardoor ik er nu voor sta en dingen naar me toetrek.

 

  1. Wat vond je kenmerkend voor de samenwerking? Wat is uniek voor O-124?

– Met jullie is het altijd co-creatie. Jullie vinden aansluiting met het vraagstuk in de school en helpen daarvandaan verder.

– Jullie helpen slagvaardiger te zijn. Jullie leggen heel snel verbanden, denken overstijgend en helpen koers bepalen.

– Jullie waken voor onze oogkleppen door andere stemmen toe te voegen. Van kunstenaars en andere frisse, onafhankelijke denkers.

– Jullie staan voor mbo-onderwijs dat breder is dan vakmanschap. Jullie brengen andere waarden in, die goed aansluiten bij interlevensbeschouwelijk onderwijs.

– Ik weet met jullie dat je altijd tot resultaat komt, daar kan ik blind op vertrouwen.

 

  1. Wat ebt nog na van het traject met 124? Wat is de doorwerking?

Met jullie maakten we iets wat het onderwijs nooit voor elkaar krijgt op studiedagen. De Brede Vorming Parade gaf een energie die nog voelbaar is. Ik heb het positieve gevoel dat we nog niet klaar zijn. Formeel is het afgerond, maar ik voel vertrouwen dat we verder gaan.

Met jullie is er een kantelpunt in mijn leiderschap gekomen. Door jullie manier van begeleiden en spiegelen, heb ik vertrouwen in mijn rol als projectleider en blijf ik staan voor waar ik in geloof.

Scroll to top