Onderwijs124 voert waarderende reviews uit bij practoraten. Over de review bij Practoraat Relationeel Werken van Summa College spraken we met practor Hans Panjoel.
“Het rapport is herkenbaar, duidt wrijving, moedigt aan en geeft passende tips en aanbevelingen. Het proces heeft mij als practor ook veel plezier en trots gegeven.”
Het CvB vroeg om een effectmeting van het practoraat en dat was wel even schrikken. Na een goed gesprek bleek er vooral behoefte aan inzicht wat ons practoraat Relationeel Werken oplevert. Dat wilden we zelf ook wel weten, maar hoe krijg je nu zicht op je eigen doorwerking? Tijdens de Landelijke Practoratendag werd ik geïnspireerd door het verhaal van Koen Vos over de waarderende review door Onderwijs124 bij hun practoraat Brede Vorming. Het artikel met methodiekbeschrijving leidde al snel tot breed intern draagvlak voor de waarderende review-aanpak.
De waarderende review is in de eerste plaats een proces geweest, wat nog steeds doorgaat. Het heeft ons geholpen stil te staan, terug te kijken en feedback te vragen, waarmee we beter zicht kregen op het geheel, de onderdelen en de verbindingen met andere organisatieonderdelen. Een soort uitgerekte reflectie vanuit meerdere perspectieven.
Het proces heeft mij als practor ook veel plezier en trots gegeven. Het was een ontzettend leuk traject met alle betrokkenen, waarin we trots werden op wat we zijn, doen en bereikt hebben met elkaar.
Het heeft ook een rapport opgeleverd wat recht doet aan de kwaliteit en complexiteit van relationeel werken; we zien nu concreet wat het practoraat doet, gedaan en opgeleverd heeft. Het rapport is herkenbaar, duidt wrijving, moedigt aan en geeft passende tips en aanbevelingen. Aanmoedigingen voor het practoraat én de organisatie!
Het proces loopt nog steeds door, in onder andere de gesprekken met het CvB. We zijn verdiepend in gesprek over wat we met elkaar voor ogen hebben en wat hierin helpend is. Daarin hebben we nu meer houvast en koers.
Als practor merk ik dat de waarderende review me helpt om door te zetten. De rol van practor is nog behoorlijk nieuw en in de complexiteit van alledag is het soms behoorlijk pionieren en ‘doormodderen’. De conclusie dat het practoraat relationeel en vanuit aandachtige betrokkenheid kijkt, denkt, werkt en onderzoekt is voor mij de bevestiging om door te gaan op de ingeslagen weg en de manier om als organisatie onze visie en strategie te verwezenlijken.
Onderwijs124 voerde reviews uit bij practoraten van onder andere Firda, mboRijnland, SintLucas en Summa College.
Meer weten over onze aanpak? Lees hier het artikel met de waarderende reviewmethodiek.