Onderwijs124 draagt bij aan Leiderschapsontwikkeling via diverse activiteiten. Over één cultuur- en leiderschapstraject spraken we met Marlon Wielema, projectleider Gedrag & Leiderschap bij Rijn IJssel.
“Cultuur maak je door te doen.”
Middenin een reorganisatie hadden wij twee vraagstukken: het ontwikkelen van een nieuwe identiteit en het samenwerken in onzekerheid. Dat vroeg iets in onze organisatiecultuur én structuur. Daarom vroegen we Onderwijs124 en Galan Groep om samen op te trekken in de begeleiding.
We noemden het een liminale, onzekere periode: dingen zouden gaan veranderen, maar we wisten nog niet precies voor wie en hoe. Hoe konden we in die onzekerheid elkaar blijven vinden en spreken? Dat was een vraag voor het management onderling: hoe konden Directieteam en onderwijsmanagers samenwerken zonder dat we een jaar vooruit konden kijken? Ook voor de managers richting hun team: hoe konden zij de dagelijkse aansturing verzorgen en ook ruimte maken voor wat aanstaande was?
Een reorganisatie doe je niet op donderdagmiddag om 14.30, maar het is een hele periode van onzekerheid en ongemak. Dat hebben jullie met ons weten te dragen, weten te ‘containen’. Die begeleiding heeft niet altijd direct resultaat, maar het leverde wel iets op door het ongemak te laten bestaan. Het legde patronen bloot waar we bewust van werden, die we bespreekbaar konden maken en waar we later mee aan de slag konden.
Op een moment was het nieuwe team bij elkaar en zij waren zoekend. Hoe verhouden we ons tot elkaar, tot het bestuur en tot de organisatie? We streefden naar collectief leiderschap waarin de koers niet meer van bovenaf werd bepaald, zonder dat we in detail wisten wat dat leiderschap voor ons was. Die vrijheid vindt de één gaaf, terwijl de ander vooral spanning en onzekerheid ervaart. Daarin hielp Onderwijs124 om te kijken wat mensen nodig hadden om te kunnen omgaan met de onzekerheid en met elkaar te blijven verbinden.
Organisch en co-creërend zijn woorden waar ik aan denk. Een belangrijk moment was dat Onderwijs124 de eigen mensen van Rijn IJssel meer in het hart van het project plaatste en zelf een stap naar achteren deed. Wij moesten die gesprekken tussen bloedgroepen zelf faciliteren, met 124 op de achtergrond. Uiteindelijk was dat fijn, omdat wij zelf het gevoel hebben bij onze organisatie en onze mensen. Ik snap beter wat hier werkt of niet werkt. En soms is het óók fijn als een ander even zegt wat je moet doen.
We hebben het met jullie samen stap voor stap aangepakt. Telkens gezocht hoe we die reorganisatie konden vormgeven en het benodigde leiderschap faciliteren. Dat is met wisselend succes gegaan. De onderstroom op tafel krijgen is niet altijd makkelijk als er ook banen op het spel staan. We hielden wel vol in het telkens blijven kijken wat nu goed is bij ons streven naar een betere samenwerking. Situationeel leiderschap in co-creatie.
Jullie aanpak doet ook aanspraak op een andere laag. Ik voelde me wel uitgedaagd door jullie creativiteit. De werkvormen zorgden dat ik net een tandje dieper ging hoe ik over iets denk of hoe ik me ergens toe verhoud. Dichter bij mezelf, wat ook weer helpt als we met elkaar willen verbinden en dat collectief leiderschap vormgeven.
Op verschillende plekken binnen Rijn IJssel zijn mensen aangeraakt en omarmen zij Goed Werk (de term waarmee we werkten). Deze mensen zijn zelf verdergegaan met het ontwikkelen van werkvormen en samenwerkingen vormgeven. Onderwijs124 was een veilige basis van Goed Werk om via de decentrale en lokale weg bij te dragen aan cultuurontwikkeling.
Zowel de reorganisatie als cultuurontwikkeling bleken complex en patronen zijn sterk. Onderwijs124 heeft bijgedragen aan de bewustwording dat complexiteit ook een andere manier van denken en werken vraagt. Het vraagt het aanspreken van andere registers waarin er ruimte wordt gemaakt voor dialoog en reflectie op de vraag: wanneer doen we het goed? In de onzekerheid van een reorganisatie is nu eenmaal niet alles te plannen en organiseren. Onderwijs124 heeft de organisatie laten proeven van wat er mogelijk is als je bereid bent om die andere registers mee aan boord te nemen. Fijn dat wij 124 kunnen blijven vragen om raad en daad!
Onderwijs124 doet meer projecten rond Leiderschapsontwikkeling.
Lees verder via onze Themapagina Leiderschapsontwikkeling of neem contact op voor mogelijkheden tot samenwerking.